" מדינה ישראל אינה מדינה הלכה, אך היא מדינה הדוגלת בערכי היהדות לצד ערכי הדמוקרטיה, ובהיותה כזו, עליה לתת ביטוי לאופייה היהודי.
אולי סביב יום האבל על האסונות בהם הפורע בנו לא מפריד בין יהודי נאור, חרדי, דתי או לייט, לא אז ולא היום, נוכל להתאחד, לכבד אחד את רגשותיו של השני, ולהתקדם יחד לסיפור אמיתי ועובדתי של אהבת חינם? "

שיירת הגמלים של תשעה באב

מאת: נילי דוידוביץ'

לפעמים אנחנו בטוחים כל כך בנקודת המבט שלנו ובסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו, עד שאנחנו בונים סביב הסיפור הזה עובדות.

קחו לדוגמא את “ספינת המדבר”. הגמל.

כולנו למדנו על ההתאמה המושלמת של גוף הגמל לתנאים השוררים בסהרה: הדבשת מאפשרת קיום במסע ארוך ונטול מקורות מים, הרגליים בנויות כך שלא ישקעו, ואילו הבטן תהיה תמיד מוגבהת, שמורה מפני החול הלוהט.

 

אבל מה אם יתברר שהמצב הפוך לחלוטין ?

 

במחקר מרתק של לאטיף נאסר על מוצאם של הגמלים (הוצג ב-“טד” 2016), הוא מספר על עצמות גמלים עתיקות שנמצאו באזורים הקפואים של צפון אמריקה.

 

ההנחה כיום היא שמוצא הגמל  הוא ביבשת אמריקה. למרות שהגמל נכחד מאזורים אלה כבר לפני זמן רב, מבנה גופו מקיים התאמה מושלמת דווקא לתנאים של קור: הדבשת השומנית מספקת אנרגיה בחורף ארוך בו אין עשב טרי, מבנה הרגליים נועד למנוע שקיעה בשלג.

 

האם הגמל יכול לחיות בתנאי חום ויובש קיצוניים, או דווקא בתנאי קור קיצוניים?

ובאמת, מעניין יותר איך אנחנו בונים עובדות סביב סיפור שסיפרנו לעצמנו.

 

ומה בנוגע לתשעה באב?

 

ברחוב ה-“חילוני הירוק”, תשעה באב הוא יום אבל דתי על משהו שקרה לפני יותר מ-2000 שנה, ויותר מכך, יום של הדתה. יום של מסעדות ומקומות בילוי סגורים.

סביב סיפור זה, החליטו אותם חילונים ירוקים להתאחד ולקדם אג’נדה של פתיחת מסעדות בתשעה באב.

 

ומה הן העובדות?

תשעה באב הוא אכן יום אבל דתי, אולם לא פחות מכך הוא יום אבל לאומי, כמו יום השואה או יום הזיכרון.

לא אני קובעת את זה. ראו את ההסבר בוויקיפדיה, האומר שיום צום זה אמנם החל בחורבן המקדש, אך גובש בתולדותינו כיום זיכרון לשורת אסונות לאומיים קשים, ובהם פוגרומים, גירוש, מלחמות, השמדה, ללא תאריך תפוגה על האירועים והמאורעות הקשים.

 

ההלכה היהודית לא מדברת על סגירת מסעדות ובתי תענוגות. סגירת המסעדות בערב תשעה באב, בדומה לערב יום הזיכרון , היא חוק. חוק שנחקק על ידי כנסת ישראל. ניתן לצפות מציבור נאור זה, לנסות לשנות את החוק כפי שמקובל בדמוקרטיה, ולא “לצפצף” עליו בראש חוצות.

 

מדינה ישראל אינה מדינה הלכה, אך היא מדינה הדוגלת בערכי היהדות לצד ערכי הדמוקרטיה, ובהיותה כזו, עליה לתת ביטוי לאופייה היהודי. כמו בחנוכה ובפורים ואפילו ביום כיפור, סממני החגים שלנו מוצגים בפרהסיה. לכן כשהכנסת ביקשה לייחד את תשעה באב, כך “שיבלוט” בלוח השנה בפרהסיה היהודית, היה זה באופן טבעי בהקשר הדתי, ובמקרה זה – יום צום שבא לידי ביטוי בסגירה, אפילו זמנית, של בתי אוכל ובתי עינוגים. אפשר לקרוא לזה “כפייה דתית” ואפשר להבין שמדובר פה ב-“צביון יהודי”.

 

וחשוב מכל, אולי סביב יום האבל על האסונות בהם הפורע בנו לא מפריד בין יהודי נאור, חרדי, דתי או לייט, לא אז ולא היום, נוכל להתאחד, לכבד אחד את רגשותיו של השני, ולהתקדם יחד לסיפור אמיתי ועובדתי של אהבת חינם?

 

ותודה לשלי אשכול על הסיפור המרתק על הגמלים.

חזרה >

תגובות

אין תגובות »

אין תגובות

הוסף תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הינן שדות חובה



חשבתי גם על

  • #me too גם בחנוכה. פוסט אורח
  • או-טו-טו חנוכה.
  • פיתוח חכם: איך לנהל צוות מרחוק?
  • שיירת הגמלים של תשעה באב
  • 10 דרכים למשוך מפתחים
  • חיבוק דוב למשפיעים
  • היי-טק חרדי שוב בכותרות. והפעם בטקס הדלקת המשואות
  • עבודה מחוץ ל-zone המוכר
  • ללכוד את הרגע – עוד מימי יציאת מצרים
  • פוסט אורח: בנות צלופחד ועולם העבודה
  • ספירת העומר בדור האינסטנט
  • אבק זה לא חמץ
  • נגישות ברחוב שקט
  • האם ושתי תגיע מחופשת לנשף הפורים? ואסתר?
  • לָמָּה יְרוּשָלַיִם תָּמִיד שְתַּיִם?
  • שבירת הלוחות, מנהיגות ומנכ”לות
  • יום האישה הבינלאומי
  • זה הזמן לשמוח: פוסט אורח
  • רגע לפני שתקופת החגים חולפת: שמיני עצרת
  • הזמנה לארוחה חוצת יבשות
  • שנאת חינם מחריבה עולמות
  • נחשון בן עמינדב וחיילי צה”ל
  • חירות במירוץ נגד הזמן
  • הדרת נשים נוסח הוליווד
  • ארגוני נשים בחברה החרדית. פוסט לכבוד יום האישה הבינלאומי
  • דעת במציאות החדשה
  • לפלנד באור אחר
  • תובנות על העץ הנדיב
  • ימים “פשוטים”
  • עניי עירך קודמים אפילו בשטוקהולם‎
  • קבלת תורה מודרנית
  • “כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים אני ה’ אלקיכם”
  • בנימה אישית
  • ענין של זמן
  • ברוך אתה בבואך
  • מתשע”ג לתשע”ד
  • בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים
  • הישיבה החילונית בתל אביב
  • זהות יהודית
  • יזמות בראי מעשה הבריאה
  • תחל שנה וברכותיה
  • פיתוח חרדי בלב תל אביב
  • ספירת העומר – להתכונן לקראת השינוי
  • צדקה מתחילה מהבית
  • הדעה של דעת – יום העצמאות
  • פרעה חולם על אחריות תאגידית
  • האחריות התאגידית של אסתר המלכה
  • כל העולם במה
  • התנדבות
  • QA on demand – שירותי בדיקות תוכנה לפי דרישה
  • בהוקרה למשפחת שליט
  • פיזיקה קוונטית בעשרת ימי תשובה
  • גאוה בחברה הישראלית
  • צרכים או מותרות:הדעה של דעת על מחאת האוהלים
  • יום העצמאות ה-63
  • חירות ובחירה אישית
  • מסע חיינו – בין הסתר לגילוי
  • יום האישה בחברת “דעת”
  • שנה אזרחית חדשה – מה היא קשורה אלי?
  • חג החנוכה וגבורתה של יהודית
  • לדבר בגובה העיניים ולא עם מקלדת המחשב
  • תאונות “פגע וברח” – חשיבותו של החינוך
  • הערך המוסף של החופש הגדול
  • הדעה של דעת – למה לחכות לחופש?
  • מנכ”ל חברת “סיטיבוק סרביסיס”, עונה לרון חולדאי
  • הדעה של דעת – עבודה לכולם?
  • הדעה של דעת – להיות אמא עובדת
  • הדעה של דעת – בראשית
  • הרשמו לפוסט >